Прочетен: 4264 Коментари: 14 Гласове:
Последна промяна: 05.10.2013 17:29
Избягвам да критикувам, защото се хващам често, че мисля и върша неща, които критикувам в другите, което автоматично ме лишава от правото да критикувам друг, освен себе си.
Но сега ще направя изключение и ще се опитам да подредя мислите си по въпроса за човешката посредственост. Няма по-самодоволно човешко същество от посредственото. То не е чело друго освен вестници и някой друг приключенски и криминален роман в ранните си години, изградило си е удобна като ръкавица житейска философия, която с топ не можеш да помръднеш. Абсолютно не допуска каквато и да е нова идея и тези, които мислят различно, могат с лекота да бъдат определени дори и за смахнати. Готов е да мине като танк през всичко различно, което би могло да представлява заплаха за сигурната посредствена основа на житието и битието му.
В състояние е да преживее цялото си съществуване, без да промени мнението си и на йота. Защо да го променя след като вече е на върха на човешкото познание? Как достигна до него е друг въпрос - разбира се, без четене, без търсене, просто това е първото състояние, което го накара да се почувства на мястото си в този объркан свят. За него сентенцията на Сократ – “аз знам, че нищо не знам”, единствено доказва, че Сократ е бил крайно некомпетентен и достатъчно глупав да си го признае.
Умен за него е равносилно на компетентен по всички въпроси, а в действителност е единствено отчайващо повърхностен. Дава вид, че се интересува от новости и понякога дори и себе си заблуждава, че е така, но това е само, за да докаже пред другите и най-вече пред себе си, че е непоклатимо прав.
Често проявявам разбиране към подобно мислене. Щом се чувстват добре, каква съм аз, че да им оспорвам това право. Въобще, спорът е отвратително преживяване – паралелни светове във война, а да спориш с човек, който е убеден, че е хванал Бога за шлифера, е наистина гнус.
Лошото е, че посредственият, несъмнявайки се никога в своята правота, е напорист и нахъсен, той не се колебае и гази наред.
В крайна сметка се докопва до самия връх на човешката пирамида и създава посредствен свят, в който живеем всички - свят, създаден и управляван от самодоволна посредственост.
Единствената диалектическа противоположност на посредствеността е Човекът, превърнат в Цел. Всеки човек, сам за себе си и независимо от дивотията около себе си, трябва да събере кураж и търпение, за да се самоусъвършенства.
Близко е до ума колко много фактори ще му пречат. Най-много ще си пречи той самия, защото да си посредствен е уютно и спокойно - не те терзаят въпроси, живееш само от и за материалното. За да започнеш да се променяш, първо трябва да имаш някакъв начален тласък - нещо трябва здраво да те разтърси и събуди. Това нещо или някой трябва преди това да бъде събудено и да, трябва да е пасионарно, защото е напълно възможно да върви към собствената си гибел, газейки шумно посредственото статукво. В този ред на мисли, отскоро се питам - щяха ли Ботев и Левски да са това, което са днес за нас като народ, ако не се бяхме освободили? Не, нямаше да бъдат, защото властта нямаше да позволи да се заговори за тях - ако и на властта официалното й име да е демокрация.
Аз съм дори още по-голям скептик. Финалът на постинга ми не е много искрен. Би било добре, ако посредствени са по върховете, защото би имало шанс да бъдат смъкнати от там. Мисля, че най-отгоре са шепа хора, които ни май-малко не са посредствени, или ако са такива са посредствени само в нравствено отношение, а имат и познание, и воля - да стоят на върха завинаги. Те обаче имат интерес всички под тях да са посредствени, защото така се манипулират лесно. Те казват какво да пише в учебниците, те назначават правителствата - от посредствени хора, които не са пасионарни, те решават кой да живее, кой да умре, а и от какво да умре. Населението нараства с тревожна бързина, трябва да се редуцира, защото ресурсите на планетата са ограничени
Ако съм права в това предположение /то е ясно, че не е само мое/, ние сме обречени. То няма как да се превърне в сигурно знание, защото никога няма да се появят сериозни доказателства за верността му.
Дано не съм права.
Макар че... наистина като се замисли човек - всички сме в кюпа.
но мисля, че винаги мога да науча още и още...свивайки посредствеността в едн амалка точица....
Ето, трябва да прочета Ницше. А може и да не го разбера.
А ти чел ли си го Ницше?
опит за летене...
но с илюзиорна успеваемост..:)
ами структората на абсолютното съзнание какво е?
какво представлява абсюлютната воля? ти разбрали от ницше?
Мисля, че за всичко философско се съзрява вътрешно постепенно. Много книги могат да бъдат прочетени, когато се появи вътрешна готовност за тях...., ако въобще се появи някога.