Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
30.01.2018 19:15 - Странно...
Автор: vania23 Категория: Поезия   
Прочетен: 4227 Коментари: 19 Гласове:
18


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

Странно, но в умираща държава,
подарена и продадена без бой,
оптимизмът по-модерен става. 
Реализмът е болезнен и в застой.

Аз разбирам, че сме уморени,
и че негативното е демоде.
Че до гуша с него сме залени, 
и не вярваме то някога да спре.

И че също тъжно сме разбрали:
"Точно ние ли света ще променим?!"
Да, горчилка доста сме събрали,
докато незнайно накъде вървим...

И е ясно, всеки се спасява -
бърза да се потопи в измислен свят -
от реалното във него бяга,
и заключва се страхливо с тихо "щрак".

Днес светът е болен от зараза,
а народите - затворени в капан.
Трудно е за него да разкажа -
трябва да напиша в рими цял роман...

Лично аз отказвам да съм сляпа,
и да гледам през фалшиви очила.
Честно и реалистично трябва
да се гледа през световната мъгла...

 



Тагове:   реализъм,   оптимизъм,


Гласувай:
20



Следващ постинг
Предишен постинг

1. mt46 - Поздрави, Ваня!
30.01.2018 20:50
Хубаво стихо. За мен не е много странно, защото има разни идеологически и духовни течения и учения, които внушават на съвременните хора да бъдат позитивисти...
цитирай
2. trakietsadobri - Човека носи света в себе си - променяйки себе си, променяш и целия свят.
30.01.2018 20:58
Променяш себе си.
"Хората не обичат да ги коментират, обичат да ги аплодират."

8-те характеристики на културните хора според Чехов в писмо до брат му Николай

Културните хора трябва според мен да отговарят на следните условия:
1 Те уважават човешката личност и за това са винаги мили, внимателни, любезни и готови да услужат на другите.

2 Те не симпатизират само на просяците и котките. Сърцето ги боли за това, което очите не могат да видят… Стоят будни през нощта, за да помогнат на П.., да платят образованието на братята им и да купят дрехи на майка им.

3 Те уважават имуществото на другите и затова си плащат дълговете.

4 Те са честни и се ужасяват от лъжата като от огън. Не лъжат дори за малки неща. Лъжата е обида за слушателите и ги поставя в по-низша позиция в очите на говорещите. Не се преструват, държат се на улицата, както у дома, не се перчат пред по-скромните си другари. […] От уважение към ушите на другите те по-често мълчат, отколкото говорят.

5 Те не омаловажават себе си, за да търсят съчувствие. Не си играят със струните на сърцата на другите хора, за да ги карат да въздишат и да ги използват. Не казват „Аз съм неразбран.” или „Аз съм вече непотребен.”, защото целият този стремеж към евтин резултат е вулгарен, изтъркан, фалшив…

6 Не притежават плитка суетност. Не се вълнуват от такива фалшиви диаманти като познаването на знаменитости, здрависването с П., слушането на възторзите на случаен наблюдател на киноспектакъл, популярността в кръчмите… […]

7 Ако имат талант, те го уважат. За него жертват останалото – жени, вино, суетност… Те са горди със своя талант… Освен това са взискателни към себе си.

8 Те развиват естетическото чувство у себе си. Те не могат да си легнат с дрехите; да гледат пукнатини, пълни с буболечки, по стените си; да дишат лош въздух; да върят по наплют под […] Не търсят интелигентност (у човека до се до себе си), която се проявява в непрестанно лъгане. Те желаят, особено ако са артисти, свежест, елегантност, човечност.
цитирай
3. vania23 - Марине,
30.01.2018 21:00
и за мен не е странно, да си призная..."щастието сбъдваме дори по дзен...", както писах в едно друго стихо.
Поздрави и за теб!
цитирай
4. vania23 - Добри, и аз обичам Чехов.
30.01.2018 21:08
Наскоро четох негови разкази. Доста е трудно по неговите критерии да си "културен човек". Ти дали отговаряш на всичките му критерии?
Аз ..., хъм, ако погледна оптимистично на себе си, току-виж, съм отговорила и на 8-те. Ако погледна реалистично, ще установя, че отговарям наполовина на всички. Песимистично - на някой ще кажа - е, не!
цитирай
5. trakietsadobri - Чехов е повече от класика :)
30.01.2018 21:13
"Аз ..., хъм, ако погледна оптимистично на себе си, току-виж, съм отговорила и на 8-те. Ако погледна реалистично, ще установя, че отговарям наполовина на всички."

Казала си го по-хубаво отколкото аз бих могъл.
Искам да бъда по-добър човек. Трудя се - дано да е във вярната посока.
цитирай
6. vania23 - Е, радвам се :)
30.01.2018 21:19
Реализмът е за предпочитане. Доколкото ни е във възможностите, защото често отиваме в някоя от другите две крайности. Лека вечер! Реалистична.
цитирай
7. trakietsadobri - Благодаря и за леката, и за реалистичната вечер :)
30.01.2018 21:27
Явно е такава. И аз ти пожелавам реалистична вечер и лека нощ.
цитирай
8. shtaparov - Чудесно е,браво- поздравления!
31.01.2018 15:25
Чудесно е,браво- поздравления!
цитирай
9. donchevav - Споделям това! Мисля, че мина...
01.02.2018 09:04
Споделям това!
Мисля, че минавайки през отделни периоди, обусловени от различни и често разнопосочни фактори, човек мени и своето отношение към света, и погледа към своя живот, променя усещането си дори за ония изначални, екзистенциални същности като щастие и нещастие, живот и смърт, миг и вечност. Възпитана в едно общество, където реализмът, атеизмът и личностното самоотречение в името на колективната кауза бяха издигнати в култ, по инерция дълго се съпротивлявах на индивидуалистичното и ирационално-езотеричното, приемах за ерес и отхвърлях с фаустовски плам живеенето за себе си и за мига, отричах с негодувание онова така популярно днес "забавление" като мотивацията за действие и реализация. После свикнах, ден след ден надничайки през вездесъщите розови очила, с които така масирано ни рекламират навсякъде позитивизма като цяр за душата и еталон за добър стил и възпитание. Е, всяко лустро с времето се изтърква - напоследък отново взех да се приземявам и да гледам трезво "през световната мъгла". Уникално е чувството да усещаш отново реализма във възприятията си, да осъзнаваш, че той е истинският ти поглед, култът на сърцето ти, религията на съзнанието ти.
Благодаря ти за споделените мисли - зад горчивината и укора личат честност и отговорност, лична ангажираност - хареса ми! Поздрави, Ваня!
цитирай
10. vania23 - Вени, лично аз
01.02.2018 09:46
много съжалявам, че се усеща укора. Трудно се пишат стихове, безумно трудно дори. Не си давах сметка, докато не започнах да се опитвам да го правя. Но пък в пъти повече сега уважавам и се възхищавам от труда на поета!
Ако искам да продължа да пиша, трябва някак да се науча да не казвам нещата направо, да ги забуля, да не съм толкова директна. Освен това читателите предпочитат ведри, позитивни стихове. Искат си надеждата и оптимизма, искат любов. Аз не мога да допусна читателя до себе си - имам си вътрешна цензура. А положителното в живота, поне засега, мисля се живее - аз го живея - защо ми е да пиша за него... Засега спирам със стихотворенията за неизвестен период.
Благодаря за прекрасния, смислен коментар!
цитирай
11. vania23 - 8. shtaparov
01.02.2018 09:49
Благодаря, Ангеле! Бъди здрав!
цитирай
12. donchevav - Е-е, жалко, тъкмо реших, че съм н...
01.02.2018 13:36
Е-е, жалко, тъкмо реших, че съм намерила сродна душа в този блог - по проблематика, по изразни средства, по светоусещане! Надявам се дистанцирането ти от поезията да не е за дълго - харесвам есеистичните ти текстове, но това, което показваш в стиховете, вълнува - и възхищава! Ще си позволя да се повторя - мисля, че си много честна и отговорна към това, което правиш - може би затова усещаш писането на стихове като труд - а и много високо си вдигнала летвата. Защо да няма укор или горчивина, обида, болка, страдание, отчаяние - какво значи да пишеш оптимистично, песимистично и пр., как така "читателите си искат"? Не мога да си позволя да давам съвети - отвсякъде съм никоя:)))), но мисля, че поезията извира от сърцето - ако си искрен, ако пишеш за това, което наистина чувстваш, всичко е по-лесно - читателите го усещат, вярват ти и те следват. Мисля, че ти го постигаш перфектно! Не се отказвай! Прегръдка от мене!
цитирай
13. vania23 - Вени,
01.02.2018 14:09
светъл човек си ти... Празник е да срещнеш такъв. Благодаря ти!
цитирай
14. valeska - ...
01.02.2018 17:57
Не бива да забравяме, че всеки крие дълбоко в себе си своята малка истина за света, в който живее. И ако човек се опита да казва истините направо в очите на другите, диалогът ще бъде по-лесен . Струва ми се, че позитивното мислене ни прави емоционално слепи. Излиза, че трябва да се насилваме да бъдем щастливи, защото така привличаме щастие, защото така е прието, и защото така другите хора ще ни харесват повече. Тоест, независимо какво е вътре в нас, ние трябва да сложим една маска на вечно щастие от страх да не би да предизвикаме негативизъм в живота си по какъвто и да било начин. Будистите казват "Надявай се на най-доброто, очаквай най-лошото". Животът наистина е непредсказуем, хубаво е да сме подготвени и за двете.

цитирай
15. vania23 - 14. valeska
02.02.2018 12:08
И аз мисля така, Валеска, дори че никой не може да мисли само позитивно. Противоестествено е и фалшиво. И не че хубавото в живота не съществува..., съществува, разбира се, но не е само то, и с отричане неприятното няма да изчезне, защото на нас така ни изнася.
Някак с този вездесъщ интернет, с цветния фейсбук, все повече затъваме в някакъв измислен свят. Което, както пиша в стихото, е разбираемо.
цитирай
16. vesever - Според мен не бива да се примиряв...
02.02.2018 13:14
Според мен не бива да се примиряваме, а да се борим и да правим всичко възможно да променим света към добро, кой колкото може! Всеки може, поне малко, и много пъти по малко става много, или както се казва, капка по капка, вир става...
Поздрави, Ваня!
цитирай
17. vania23 - Така е, Веси!
02.02.2018 15:28
Поздрави и за теб!
цитирай
18. krumbelosvet - "Подарена и продадена без бой"
02.02.2018 16:19
Не е точно. Даже е криво. "Боят" беше СТУДЕН и СВЕТОВЕН. Ние зме без вина отнесени от вихъра. Поезията си е поезия, но ако чувствата са основани на грешка, не помагат за вярна реакция.
цитирай
19. vania23 - А според мен
02.02.2018 16:25
е "подарена и продадена без бой". Подарена, защото е продадена за жълти стотинки , а е продадена от нашите купени политици.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: vania23
Категория: Други
Прочетен: 1050599
Постинги: 333
Коментари: 3501
Гласове: 12827
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031